Prijzen zijn stabiel

Op sociale media hadden verschillende consumenten zich de afgelopen dagen beklaagd over stijgende foodprijzen in de supermarkt, maar erg wetenschappelijk waren hun conclusies uiteraard niet. Opvallend was bovendien dat ze in hun kritiek vaak Colruyt viseerden. En dat is logisch: Colruyt is een prijsvolger. De keten verlaagt de prijzen wanneer ze dalen bij concurrenten, bijvoorbeeld als gevolg van een promotie. Maar wanneer prijsverlagingen bij andere supermarktketens wegvallen, dan stijgen de prijzen ook bij Colruyt. Dat is exact wat er de afgelopen weken is gebeurd: doordat er nergens nog promoties waren, hoefde de marktleider er ook niet op te reageren. En dat werd zichtbaar op het kasticket.

Nieuwe metingen van Daltix bevestigen dat: een recente prijsvergelijking van meer dan 68.000 referenties bij supermarktketens Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt en Delhaize toont aan dat de prijzen al meer dan een week stabiel zijn. Sinds 19 maart is de promotiedruk in België volledig weggevallen, waardoor de gemiddelde prijzen stegen. Maar sindsdien ziet Daltix geen significante prijsstijgingen meer in de winkels: van prijsmanipulatie is dus geen sprake. Ook uit metingen tien dagen geleden bleek overigens al dat de reguliere prijzen in de Belgische supermarkten stabiel bleven.

Opluchting

In elk geval tonen verschillende retailers zich opgelucht dat kortingen en promoties binnenkort wél weer toegelaten worden. “We zijn zeer tevreden met het nieuwe standpunt van Minister Muylle rond promo's, en binnen dat kader gaan we met Colruyt zo snel mogelijk de promos heractiveren om mee te helpen de winkelkar van de klant goedkoper te maken”, meldt de retailer op Twitter.

Ook Albert Heijn reageerde al: “We hebben ongelooflijk veel vragen over kortingen gehad de afgelopen dagen. Klanten missen het, klanten voelden het echt in de portemonnee. Tot 10 euro verschil volgens sommige klanten - dat is veel in tijden waarin de vinger op de knip zit. Wij zijn dus bijzonder blij dat we in deze tijden de 'normaliteit' en het voordeel van kortingen terugvinden. Promo zit in de genen van Albert Heijn - we gaan dus opnieuw uitpakken met kortingen die de klant verdient”, aldus woordvoerder Ann Maes.

Bij monde van Fevia en de BABM tonen ook de fabrikanten zich tevreden: “Deze bijsturing van het tijdelijke verbod zorgt ervoor dat lopende promoties en afspraken over promotieacties die voedingsbedrijven en retailers voor de inwerkingtreding van het verbod maakten, nu gewoon verder kunnen worden toegepast. Fevia en BABM hebben hierop van bij de invoering van het verbod aangedrongen. Het verbod gaf immers aanleiding tot heel wat verwarring en onzekerheid op het terrein en dreigde de continuïteit van de bevoorrading van de winkels te belemmeren. Fevia en BABM zijn dan ook tevreden dat dit nu politiek wordt bevestigd en gecommuniceerd.”
Nieuws
Vanbreda Logo
De gemoedsrust van een cyberverzekering Lees meer
GEOCONSULTING Logo2020 RVB Title Baseline Color Positif
Functionele diversiteit: een kans of een hindernis voor ontwikkelaars? Lees meer
Een nieuwe lente, een nieuwe 8tea5! Lees meer
Colruyt krijgt goedkeuring voor overname 54 Match- en Smatch-winkels Lees meer
Discountketen Leader Price verdwijnt uit België Lees meer
Heropening Spar Linkeroever Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.