Belangstelling voor retailparken

Dit kaar kenden we de sterkste start sinds 2016: het eerste kwartaal was goed voor 176 verhuurdeals van alles samen 96.000 m², meldt vastgoedconsultant Cushman & Wakefield. In Brussel ging het om 30 deals (12.000 m²), wat in lijn is met de cijfers van de periode 2015-2019. In Vlaanderen werden voor 50.000 m² winkels verhuurd in 83 deals, wat iets minder is dan het gemiddelde. In Wallonië ging het om meer dan 30.000 m², mede dank zij de vlotte verhuur van panden in het nieuwe retailpark La Couvinoise in Couvin dat morgen de deuren opent en waar onder andere Delhaize, ICI Paris XL, Jysk, Kruidvat, Lidl, Pointcarré, Okaïdi en ZEB present tekenen.

Niet verbazend is de grote belangstelling van retailers voor winkelpanden in de periferie: die vertegenwoordigen zowat twee derden van de opgenomen winkeloppervlakte. Baanwinkels kenden ook in 2020 al een recordjaar, dankzij de gunstige impact van de pandemie op de prestaties van essentiële winkels zoals supermarkten en doe-het-zelfzaken. De huurprijzen zijn lager in retailparken dan in overdekte winkelcentra of binnensteden, de toegankelijkheid is een troef, en shoppers kunnen er makkelijker de nodige afstand bewaren.

Huurprijzen onder druk

Meest actief in het eerste kwartaal waren retailers in decoratie en binnenhuisinrichting: Maisons du Monde, Sleepworld, Jysk en 4Murs, de Franse decoratieketen die nu ook naar Vlaanderen komt. Ondanks de moeilijke omstandigheden valt de expansie op van internationale horecaconcepten, met vernieuwende afhaaloplossingen.

In de winkelstraten in de stadscentra staan de huurprijzen onder druk: Cushman & Wakefield verwacht dit jaar een verdere daling van de tophuurprijzen richting 1550 euro (per vierkante meter per jaar): heel wat minder dan de piek van 2000 euro in de topjaren 2017-2018. Toch denkt de vastgoedspecialist dat de huren vanaf 2023 weer zullen stijgen. Dezelfde beweging maken de huurprijzen in winkelcentra. In de periferie, waar de prijzen slechts heel beperkt daalden in 2020, blijven de prijzen stabiel en zullen ze vanaf 2023 weer stijgen.

Cushman & Wakefield observeert een groeiende vraag naar flexibiliteit bij retailers. Naast de aanhoudend grote interesse voor pop-upwinkels is er een trend naar de onderverhuur van winkelruimte door retailers die kampen met een teveel aan vierkante meters. Zo ontstaan nieuwe samenwerkingsverbanden. Ook opteren retailers vaker voor kortere looptijden of voor omzethuur.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.