Volg hier uw Gratis Webinar naar Franchise ondernemer

Exki heeft zijn winkels gesloten in New York

Verschillende cultuur
Nochtans had Exki grote plannen voor New York, want de oprichters wilden er maar liefst een vijftigtal vestigingen komen. Het idee om New Yorkers over te laten stappen op gezonde fastfood werd echter helemaal geen succes.

“In de realiteit hangen de mensen nog altijd vast aan fastfood. Toen we in de producten van onze lokale leveranciers zoetstoffen vonden, antwoordden ze gewoon: zo doen we dat hier”, zegt Frédéric Rouvez, co-CEO en stichter van Exki.

Daarnaast waren er nog enkele andere problemen, zoals het vinden van trouw personeel. In de Verenigde Staten zijn fooien immers bijzonder belangrijk in de horeca, maar Exqi levert niet aan tafel in de restaurants, en dus verdienden de werknemers er minder dan bij andere ketens waar dat wel het geval was.

Ook de Amerikaanse consument is anders dan in Europa. Die wil enkel betalen voor kwaliteitseten als dat ook aan tafel wordt gebracht. “Takeawaymaaltijden maken 80 procent van onze omzet uit. We moesten dus knabbelen aan onze kwaliteit, wat we niet wilden, of aan onze marge.”

In Europa doet Exki het wel goed, wat duidelijk wordt uit de expansieplannen van de keten. Dit jaar nog worden er 12 nieuwe vestigingen geopend, waarbij met Duitsland en Spanje twee nieuwe markten worden aangeboord. Ook in België, Nederland en Frankrijk wordt er uitgebreid.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis