Toch gewoon doorzetten

Amper een week geleden was EssilorLuxottica, de brillengigant achter onder meer Ray-Ban, nog aan het afpingelen op de overname van GrandVision. De Frans-Italiaanse optiekgroep hoopte toen nog een miljard euro korting te krijgen en maar 6,2 miljard euro te betalen voor het moederbedrijf van brillenketens zoals Pearle.

Nu komt EssilorLuxottica daar echter op terug: CEO Francesco Milleri en plaatsvervangend CEO Paul du Saillant laten in een verklaring weten de deal toch “onverwijld” af te willen ronden. Dat bericht IEX. Ze hebben alle opties bekeken, klinkt het, en zien dat dit het ideale moment om het retailnetwerk van de groep uit te breiden. De optiekbranche is ook weer rechtgekrabbeld na de coronacrisis en knoopt opnieuw aan met groei.

GrandVision ging in de fout

De Ray-Banmaker betaalt zo uiteindelijk 28,42 euro per aandeel, net zoals in 2019 overeengekomen. Voor dat bedrag krijgt de optiekreus het volledige meerderheidsbelang van 76,72% dat investeerdersgroep HAL tot nu toe in GrandVision had. Al zijn daar het afgelopen jaar wel heel wat gerechtskosten bijgekomen, aangezien samen met de coronapandemie een verbeten strijd tussen de twee aanstaanden losbarstte.

EssilorLuxottica vond dat GrandVision slecht reageerde op de coronacrisis en eiste de boekhouding in te kijken. Toen dat werd geweigerd, volgden er heuse raids en een arbitrageprocedure. De toekomstige overnemer kreeg uiteindelijk gelijk: GrandVision had informatie over de corona-impact moeten delen en schond zo (opzettelijk) de overnamevoorwaarden.

LEESTIP >>> GrandVision-overname hangt aan zijden draadje na arbitrage-uitspraak in voordeel van EssilorLuxottica

Dat EssilorLuxottica die uitspraak nu toch niet aangrijpt om de deal te heronderhandelen, komt dus als een verrassing. Het toont evenwel aan hoe sterk GrandVision staat en, vooral, hoe belangrijk de uitbreiding van het eigen retailnetwerk is voor de brillenproducent.

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.