Download Gratis uw Franchise startersgids

E-commerce blijft verder stijgen in België

Gemiddelde aankoopbedrag gestegen
De totale omzet van online aankopen in het eerste kwartaal van 2017 kwam in België uit op 2,44 miljard euro, een groei van 6 procent. Ook het aantal Belgen dat een online aankoop deed, groeide met 2 procent naar 7,1 miljoen. Het aantal aankopen bleef wel gelijk, wat wil zeggen dat er meer wordt uitgegeven per aankoop. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.

Gemiddeld deed de Belg 3,1 online aankopen in het eerste kwartaal van 2017, voor gemiddeld 114 euro per aankoop. De gemiddelde aankoop steeg zo met 4 procent.

Dankzij die groei is het aandeel van de online markt ook gegroeid van 15,8 procent naar 16,9 procent van de totale omzet. Daarnaast worden 7,3 procent van alle aankopen online gedaan. In het eerste kwartaal van 2016 was dat nog maar 6,9 procent.

Groei ‘computer en accessoires'
De populairste categorie voor online aankopen blijft ‘vliegtuigtickets en accommodatie'. Daarvan wordt momenteel al 85 procent van de omzet online gehaald. Ook ‘tickets voor attracties en events' doet het met 78 procent goed. ‘Pakketreizen' staan met 64 procent op de derde plaats.

De sterkste groeier was echter ‘computers en accessoires', dat met 39 procent groeide van 71 miljoen euro naar 94 miljoen euro. Een jaar geleden werd in die categorie 16,5 procent van de omzet online gehaald, momenteel is dat al 22,9 procent.

De laptop is met 56 procent nog steeds het belangrijkste toestel om online aankopen te doen, maar de smartphone neemt in die ranglijst de derde plaats over van de tablet. 19 procent van online uitgaven worden nu via de smartphone gedaan. De desktop blijft met 35 procent op plek twee.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis