Vanden Borre Kitchen

Het verkooppotentieel van een Franchisegever bedrijf?

Een Franchisegever is net als eender welk bedrijf en kan op termijn verkocht worden. Internationaal is dit zelfs een volwaardige exit strategie van franchise ondernemers en investeerders. Onlangs is Le Pain Quotidien opgekocht door een investeringsmaatschappij alsook de Amerikaanse gigant in sandwiches Jimmy John, met 3000 verkooppunten.

Zoals franchisenemers hun franchise verkooppunt kunnen doorverkopen, kunnen ook de franchisegevers dat. Het is zelfs zo dat een franchisegever een enorme meerwaarde creëert voor zijn bedrijf telkens hij franchise contracten afsluit. De franchise contracten garanderen een bepaalde omzet waarde gedurende een lange termijn, namelijk volgens de duur van de franchise overeenkomst.

Franchise business model

Wanneer een franchisegever opstart, heeft hij een bewezen concept die tot in de diepste details volledig op punt dient gezet te worden. Een van de beste voorbeelden hiervoor is nog steeds Mc Donalds, waar dit goed wordt geïllustreerd in de Mc Donalds film “The Founder”.

De professionele voorbereiding om Franchisegever te worden, in combinatie met zijn succesvol franchise netwerk creëert een aantrekkelijk overname potentieel. Vooral Internationaal maar ook in België worden een tal van Franchise netwerken verkocht, meestal aan organisaties die reeds een franchise netwerk exploiteren.

Jimmy John verkocht voor 1.72 miljard

Jimmy John, opgestart door Francorp als Franchisegever ondervond dat voor een franchisegever belangrijk is dat elke franchise het goed doet, dat was in 2002 een probleem bij Jimmy John. 65 van zo’n 200 franchises deden het toen ondermaats. Dankzij zijn nieuwe aanpak om franchisepunten van bij het begin nauwlettend in de gaten te houden, is het bedrijf intussen uitgegroeid tot zo’n 3.000 shops en verkocht hij 70% van de onderneming aan Roark Capital voor maar liefst twee miljard dollar (1,72 miljard euro).

VIDEO TIP : Bekijk hier het franchise interview met Jimmy John

Neal Aronson

De meester-strateeg Neal Aronson, tevens de Managing Director van Roark Capital dat in Atlanta de gouden norm is voor franchising, heeft de touwtjes nu in handen bij Jimmy John. Maar Jimmy John, die de keten oprichtte, blijft wel de voorzitter omdat hij de grootste individuele aandeelhouder is. Samen zorgen ze, sinds Roark Capital een deel van het bedrijf overnam, ervoor dat elke franchisenemer nauwlettend in de gaten wordt gehouden door het moederbedrijf. Zo willen ze hen op de beste manier begeleiden en ervoor zorgen dat elke zaak goed draait.

Deze methode werd gebaseerd op een probleem in 2002. Toen draaide een derde van de zaken niet goed, deels omdat niet alle franchisenemers er zich helemaal op voorbereid hadden op wat zo’n zaak inhield. Nu gaan ze enkel in zee met kandidaat-franchisenemers die duidelijk voorbereid zijn en die gaan ze dan van in het begin volledige ondersteuning bieden. De methode blijkt ook te werken.

Voordelen voor de franchisenemer

Dat elk franchisefiliaal een rol speelt in zowel het succes van een bedrijf als bij het doorverkopen ervan, zorgt ook voor voordelen die de franchisenemer krijgt. Zoals Jimmy John toen doorhad dat hij dichter bij de zaken betrokken moest zijn, is dat nu een norm geworden. Moederbedrijven zorgen ervoor dat franchisenemers ondersteuning krijgen vanaf ze voor het eerst de deur binnenkomen en trekken die lijn door tot het einde van het avontuur en zorgen er zo voor dat franchiseondernemingen aantrekkelijk worden.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis