Vanden Borre Kitchen

COVID-19, Een Trendversneller?

Na de medische was het de beurt aan de vaststellingen die bij de detailhandel naar boven kwamen na de lockdown. Voor sommige sectoren waren deze zorgwekkend, voor andere veelbelovend. Hier zijn 5 trends die al ruimschoots aanwezig waren voor COVID-19 en die door deze nieuwe crisis resoluut zijn versterkt.

De terugkeer naar buurtwinkels en korte ketens

Hoewel de voedingswinkels duidelijke winnaars zijn in deze COVID-19-crisis moet deze constatering worden gedifferentieerd naargelang het type winkel.

De echte winnaars waren de buurtwinkels. Logisch aangezien in Frankrijk de burgers zich gedurende enkele weken slechts binnen een bepaalde straal van hun huis mochten verplaatsen, maar ook in België en Luxemburg werden onnodige verplaatsingen buiten de gemeente ontmoedigd.

We denken echter dat er meer aan de hand is dan dat: door de lockdown werden mensen gedwongen zich te verplaatsen in hun buurt, en daardoor leken sommige mensen hun directe omgeving te (her)ontdekken. Het is voor velen ook een gelegenheid geweest om de banden met de lokale handelaars en producenten weer aan te halen. Dat blijkt uit het succes van de lokale kruidenierswinkels, de verkoop op de boerderij en concepten zoals “La Ruche qui dit oui“, waarbij je rechtstreeks bij de producenten, die een nieuw type klant hebben aangetrokken, kan kopen. Korte ketens zijn des te populairder omdat de pandemie het wantrouwen ten aanzien van producten als gevolg van de globalisering heeft versterkt. Wat blijft er over van deze nieuwe gewoontes?

Omgekeerd draaien hypermarkten op halve kracht. Niet in absolute aantallen, want net als andere voedingswinkels zagen ze hun omzet stijgen tijdens de coronaviruscrisis. Verhoudingsgewijs was deze stijging echter veel kleiner dan bij supermarkten en buurtwinkels. We zien dus dat hypermarkten hun dalende trend lijken voort te zetten.

Bio in de lift

Sinds het begin van de gezondheidscrisis hebben we gezien dat de consumptie van biologische producten (die al in de lift zat) nog verder is toegenomen ten opzichte van die van niet-biologische producten. Dit komt zowel door het toegenomen bezoek aan biologische kruidenierswinkels en boerderijen tijdens de lockdown als door een verandering in de keuze in de grote supermarkten.

COVID-19 heeft mensen duidelijk geïnspireerd om voor hun welzijn en gezondheid te zorgen, en aangezien biologisch als gezonder wordt ervaren was het voor velen een natuurlijke keuze om over te stappen op biologisch. Deze trend heeft bovendien niet enkel betrekking op voedsel, maar ook op schoonmaak- en hygiëneproducten …

E-commerce, levering aan huis, drive: succesformules

De lockdown heeft voor een explosieve groei van de onlineverkoop gezorgd tot een niveau dat nog nooit eerder in Europa is gezien. De grote e-commerce-spelers hebben hier logischerwijs van geprofiteerd, maar we zijn ook blij te zien dat de crisis de detailhandel eindelijk heeft aangezet tot een inhaalslag, en wel in een recordtijd. Veel fysieke bedrijven hebben inderdaad in extremis webwinkels aangemaakt toen de aankondiging van de lockdown werd gedaan.

De steden van hun kant hebben veel initiatieven genomen om de inspanningen van de verkopers te bundelen. Sommigen hebben eenvoudigweg de bedrijven die online verkopen, aan huis leveren enz. binnen hun grondgebied geïdentificeerd en opgesomd. Anderen zijn nog een stap verder gegaan, zoals Angers. Met de steun van de stad hebben 200 verkopers een gemeenschappelijk platform gecreëerd dat de naam Angersshopping kreeg. Handelaren kunnen hun producten daar zonder extra kosten verkopen.

De bestaande lokale e-commerce-platforms hebben dankzij COVID-19 een flinke impuls gekregen. Een voorbeeld hiervan is Letzshop in het Groothertogdom Luxemburg, een land dat nogal achterliep op het gebied van e-commerce. Letzshop zag zijn assortiment in drie maanden tijd met 15% groeien, terwijl het aantal gebruikers bijna verviervoudigde. Dit betekent dat de crisis niet alleen Amazon, maar de hele e-commerce-industrie ten goede is gekomen. We zijn ervan overtuigd dat als we consumenten alternatieven bieden zij de voorkeur geven aan het ondersteunen van lokale merken.

Levering aan huis is populair…

… op een moment dat men minder geneigd is om om te gaan met anderen, ook wat de boodschappen betreft. Het is een oplossing geweest voor veel restauranthouders, maar ook een veelgevraagde dienst in grote voedingswinkels (voor degenen die het nog steeds aanboden). En dan hebben we het nog niet eens over concepten als HelloFresh, een specialist in het thuisbezorgen van maaltijddozen, die alleen al in het eerste kwartaal van 2020 zijn omzet met 66% zag stijgen.

We konden hetzelfde succes vaststellen bij de drive of click & collect-formules, die al populair waren voor COVID-19: sommige drives hebben hun omzet zien verdrievoudigen, andere zijn er zelfs in geslaagd om de omzet van de fysieke winkel waar ze aan vastzitten bijna te evenaren.

Fysieke textielwinkels gaan bergafwaarts

E-commerce zorgt in de kledingsector voor veel problemen. Nogmaals, dit is een trend die al dateert van voor het coronavirus, maar de lockdown bracht e-commerce tot bij een publiek dat er nog nooit eerder mee in aanraking was gekomen. De textieldetailhandel is bovendien een van de sectoren die de prijs betalen, meer dan andere. Camaïeu, Naf-naf, La Halle, André … Vooral de Franse detailhandelaars worden door deze evolutie getroffen.

Wie deze merken in moeilijkheden ook overneemt, wij vinden het noodzakelijk dat ze hun concepten opnieuw bekijken om niet het risico te lopen dat ze voorgoed ten onder gaan. Wij adviseren:

  • de merken te huisvesten in zaken met formules die beter aangepast zijn aan de locatie, met een adequaat aanbod;
  • de positionering van het merk duidelijker te tonen: gemiddeld, laag…?
  • om de kans te grijpen van de lokale fygitale detailhandel van morgen, het aanbieden van een unieke ervaring en het spelen op de fysieke – digitale complementariteiten, en dit zonder een betere aanpassing aan de lokale realiteit te vergeten.

Tweedehands wordt eerste keus

De consumenten van vandaag zijn opmerkzamer en kritischer, ze zoeken naar de beste prijzen en nemen meer tijd om een beslissing te nemen. Wij zijn ervan overtuigd dat de gevolgen van de crisis voor de financiën van de consument deze trend van rationalisering van de consumptie alleen maar zullen voortzetten.

Een van de oplossingen om goedkoper te consumeren en zich te ontdoen van kleding en voorwerpen die overbodig zijn geworden en om zelfs een beetje geld te verdienen is tweedehands. Hoewel tweedehandswinkels al lang bestaan, heeft de golf van duurzame en verantwoorde consumptie hen een tweede kans gegeven. 47% van de Fransen kocht in 2008 tweedehands, tegen 60% tien jaar later.

Marktplaats is een hit, terwijl een site als Vinted een spectaculaire opkomst kent. Het platform heeft al 25 miljoen leden wereldwijd. Alleen al in Frankrijk zijn de transacties in één jaar tijd met 230% gestegen en zijn er 400.000 artikelen bijgekomen, tegen een gemiddelde prijs van 15 euro. Dit maakt Vinted nu een serieuze concurrent van de multinationale online verkoopbedrijven. Bovendien raadplegen volgens Médiamétrie dagelijks 1,5 miljoen internetgebruikers Vinted, wat het in de top 5 van de e-commerce plaatst, net na eBay.

En u? Hoe ziet u uw bedrijfsproject in een wereld die door COVID-19 op zijn kop wordt gezet?

Wij zijn er om u te helpen. We analyseren trends en bestuderen de markt om de (her)lokalisatie van uw projecten te optimaliseren.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis