heytens

Hoe herstelt u uw bedrijf in deze moeilijke tijden?

Door mijn activiteiten kwam ik regelmatig in contact met moedige en gemotiveerde ondernemers die hun bedrijf willen veranderen. Als het leven van een ondernemer rijk is aan ontmoetingen, ontdekkingen en... uitdagingen die moeten worden aangegaan, zijn de situaties soms onverwacht en gevaarlijk. Situaties waarop de manager niet altijd voorbereid is.

Hier zijn enkele tips die u kunnen helpen uw bedrijf weer op het goede spoor te krijgen, afgezien van de waardevolle steunmaatregelen die momenteel aangeboden worden.

1. Onderschat de realiteit zeker niet

Te vaak hoor ik: "morgen wordt het beter" of "de situatie is niet ernstig" enz ...

Pak je moeilijkheden op en onthoud dat als je het probleem niet serieus neemt, je het op dezelfde manier zult aanpakken.

2. Maak een balans op van uw uitgaven en ontvangsten

Rankschik uw uitgaven naar type (salarissen, RSZ, belastingen en heffingen, overheadkosten, marketing, verzekeringen, onderaanneming, rente, enz.) En classificeer ze op basis van de bedragen en prioriteiten. Zo kunt u duidelijker zien en onnodige en / of abnormale kosten vaststellen.

Idem voor uw instroom van contant geld. Hiermee kunt u de facturering van klanten, onbetaalde facturen, eventuele subsidies / assistentie, btw-teruggaven, enz. analyseren.

3. Aarzel niet om indien nodig om hulp te vragen

Als ondernemer wilt u hoogstwaarschijnlijk alles zelf regelen.

In mijn ervaring is dit een bijna onmogelijke missie om zowel technische als emotionele redenen. Een van de eerste maatregelen die u moet nemen om een ​​bedrijf in moeilijkheden aan te pakken, is vaak het inschakelen van ervaren externe mensen (transitiemanagement, accountants of zelfs bedrijfsmanagementadviseurs) die u zullen toelaten om door te werken. Concentreer u op wat u het beste kunt, terwijl zij dankzij hun expertise de problemen van uw bedrijf zullen detecteren en vervolgens concrete maatregelen zullen voorstellen om de lat opnieuw hoger te leggen.

4. Stel jezelf de juiste vragen en stop niet bij de symptomen

Om uit de crisis te komen die uw bedrijf van streek maakt, is het essentieel om de oorzaak te kennen. Stel dat u cashflow problemen heeft. Komt het door te lage verkopen, onvoldoende marges, onbetaalde facturen, exorbitante kosten, ...? Zodra de oorzaak vastligt, moet de reden hiervan begrepen worden. Waarom is de verkoop zwak? Zoals je kunt zien, echt detectivewerk ...

Aarzel in deze oefening niet om uw medewerkers erbij te betrekken die een ander perspectief hebben en die mogelijk disfuncties kunnen identificeren waarvan u zich niet bewust was.

5. Blijf optimistisch, uw bedrijf heeft sterke punten die het kunnen helpen herstellen

Bouw voort op wat werkt om te herstellen. Dus waarom zou u niet uw sterke punten opsommen (unieke knowhow, kwaliteit van de dienstverlening, enz.).

U kunt verder gaan en ook uw zwakke punten analyseren om ze te verhelpen als ze onaanvaardbaar zijn.

6. Onderneem concrete actie

a) Stop onnodige kosten en verlaag essentiële kosten

- Kostenverlaging brengt vaak heronderhandeling en concurrentie tussen uw leveranciers met zich mee. Waarom geen partnerschap zoeken of bepaalde uitgaven bundelen? Groepsaankopen kunnen een geweldige opportuniteit zijn.

- Digitalisering kan ook een goede manier zijn.

- Maak werk van de verspilling.

- Optimaliseer uw salarisadministratie zonder noodzakelijkerwijs uw personeelsbestand te verminderen (zelfs als dit een optie is die niet over het hoofd mag worden gezien).

 - De ideeëndoos werkt! Nodig uw medewerkers uit om hun goede ideeën om de productiviteit te verhogen en / of de kosten te verlagen met u te delen. Ik zag het aan het werk bij Colgate-Palmolive. Het heette "Maak een verschil". Destijds was er een klein symbolisch geschenk, maar de deelnemers waren nogal gemotiveerd door de kans die ze kregen om deel te nemen aan het leven van het bedrijf. Ik kan je garanderen dat er een aantal zeer goede ideeën (waaronder commerciële) uit zijn voortgekomen.

b) Strategie: een essentieel hulpmiddel om uw bedrijf te veranderen

Nee, "Strategie" is geen slecht woord en nee, "Strategie" rijmt niet alleen met multinationals. Alle bedrijven hebben een essentiële behoefte.

Het is belangrijk om nauwkeurige antwoorden te hebben op de volgende vragen:

Wat is het doel van uw bedrijf? Hoe onderscheidt u zich van uw concurrenten? Welke middelen gaat u inzetten om uw visie voor het bedrijf te verwezenlijken? Wie is uw doelgroep? Wat wil hij, wat heeft hij nodig? Wat zijn de beste distributie- / promotiekanalen om dit te bereiken?

Zodra uw strategie is samengesteld, moet u uw actieplan implementeren en realistische en meetbare doelen stellen.

 


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis