Hoe “The war on talent” winnen dankzij digital recruitment

Nieuwe, gekwalificeerde werknemers vinden voor openstaande vacatures, is niet eenvoudig. De term ‘the war on talent’ is niet voor niets trending. Digital recruitment biedt bedrijven echter een vernieuwende manier om nieuw talent aan te werven. Digital recruitment is een brede term, dus in dit artikel lichten we een onderschatte, maar zeer efficiënte oplossing toe: recruitment via social media advertising. Hoe pak je het een en waar moet je op letten?

 

Social media (advertising) is een push-medium. Dit wil zeggen dat je zelf op een actieve manier, in dit geval, potentiële werknemers tracht te bereiken. De meeste socialmediakanalen bieden dan ook heel wat mogelijkheden om jouw doelgroepen zelf bijzonder nauwkeurig samen te stellen en hen een gepersonaliseerde boodschap te bieden na een door jou gekozen trigger. Om deze reden verleent social media zich uitstekend voor digital recruitment.

 

Eerst en vooral, is social media in 2019 nog wel een geschikt medium om mensen te bereiken? Vorig jaar waren 7,5 miljoen Belgen actief op social media, waarvan Facebook het grootste aantal gebruikers telde. Dat betekent dat 65% van de Belgische bevolking een actief profiel heeft op een social media platform, waarvan 80% zelfs dagelijks inlogt. De leeftijdscategorie 25-34 was het best vertegenwoordigd, gevolgd door 35-44 en 18-24. Nu is de vraag: hoe kunnen we in deze gigantische hoop van profielen nu exact die mensen vinden die we zoeken? In deze vier stappen zet je jouw eerste campagne op:

 

1. Persona’s opstellen

We bereiden een campagne voor door grondig te kijken naar het profiel dat we zoeken. Gebruik de jobomschrijving als startpunt en stel een persona op met deze gegevens. Besteed zeker aandacht aan demografische gegevens, opleidingsniveau’s en diploma’s, maar ook eventuele interesses die jouw kandidaten kunnen typeren. Durf ook verder denken dan enkel feiten: in een baan waarbij een kandidaat veel onregelmatige uren heeft, en ‘s avonds en in het weekend moet werken, zijn mensen met jonge kinderen misschien niet (of minder) geïnteresseerd.

 

2. Journey uitstippelen en kanalen selecteren

Nu we weten wie we zoeken, kunnen we nadenken over de manier waarop onze doelgroep op zoek gaat naar een nieuwe job. Waar kijken ze eerst? Hoe lang duurt het proces? Wat zijn mogelijke touchpoints? Vragen als deze helpen ons in te schatten welke kanalen we moeten inzetten, in welke volgorde en met welk doel: sommige kanalen zijn geschikt om mensen te informeren (bv. Youtube), andere zijn dan weer beter geschikt om te converteren (bv. Facebook).

 

3. Samenstellen doelgroep

In deze stap gaan we de informatie die we hebben verzameld, omzetten in een doelgroep binnen onze social media. Elk socialmediakanaal heeft eigen filters en opties, dus afhankelijk van de media die je kiest, kan je doelgroepbepaling verschillen.

 

4. Advertenties en boodschap creëren

Als laatste stap in het voorbereidend proces, creëren we de visuals en de copy voorvonze advertenties. In deze stap brengen we alle voorgaande stappen samen, maar kunnen we ook meer informatie over onszelf geven. Welke unieke voordelen kan je jouw potentiële werknemers bieden?

 

Let op! Elke advertentie heeft zijn eigen plaats in het recruteringsproces. Denk dus goed na over het doel van iedere individuele advertentie en de boodschap die daar bij hoort.

 

Zorg ervoor dat de vacaturepagina overzichtelijk en volledig is, en dat er voldoende en duidelijke CTA’s aanwezig zijn. Het zou bijzonder jammer zijn om al deze tijd en energie in een recruitmentcampagne te stoppen, om dan potentiële kandidaten te zien afhaken in de laatste stap.

 

Belangrijk! Uiteindelijk is de keuze van een geschikte kandidaat nog steeds mensenwerk. Dankzij moderne technologieën kunnen we het ons wel makkelijker maken om met potentiële kandidaten in contact te komen, maar om er zeker van te zijn dat ze wel in jouw organisatie of bedrijf passen, is een menselijke tussenkomst nog steeds onmisbaar. Vertrouw dus niet blindelings op social media of andere vormen van digital recruitment, maar zoek naar een gezonde balans tussen menselijke en technologische input.

 

Waarom zou je als bedrijf inzetten op deze vorm van recruitment?

- Het is makkelijk te schalen: Wanneer je als bedrijf succes boekt met deze methode, kan je ze heel gemakkelijk inzetten voor meerdere vacatures of grotere doelgroepen.

- Moeilijk te bereiken profielen tóch bereiken: Mensen met een baan stellen zich niet makkelijk kandidaat via jobsites, zelfs niet als ze wel open staan voor verandering. Dankzij social media is het toch mogelijk hen te bereiken.

- Budgetvriendelijke oplossing: Je kan deze zaken volledig intern uitvoeren, en je dus geen commissies betaalt voor externe recruiters.

- Flexibel: Als de vacature naar kwestie ingevuld is, of wanneer er voldoende kandidaten zijn aangemeld, kan de campagne eenvoudig gestopt of gepauzeerd worden.

- Elk niveau: Geen bedrijf is te groot of te klein om digital recruitment in te zetten!

 

Extra tips:

- Zorg voor een individuele jobpagina per vacature. Via social media is het moeilijk om voldoende informatie te geven, dus zorg ervoor dat de jobpagina volledig en overzichtelijk is.

- Laat kandidaten zaken die vereist zijn, bevestigen. Bijvoorbeeld een vakje dat moet worden aangevinkt alvorens de kandidatuur kan worden ingediend: “Ja, ik ben ik het bezit van een rijbewijs B.”

- Plaats knoppen om te delen op de jobpagina. Als deze vacature niet voor de persoon in kwestie interessant is, maar hij of zij kent wel iemand, moet het makkelijk zijn dit te delen.

- Integreer retargeting op de jobpagina’s, zodat kandidaten later eventueel een nieuwe advertentie te zien kunnen krijgen van een andere of dezelfde functie.

- Reageer snel op sollicitaties. Stel desnoods een automatisch antwoord in waarin uitgelegd wordt wanneer deze persoon reactie kan verwachten.

Over Best4u Group

Bij Best4u ondersteunen we ambitieuze bedrijven om hun (potentiële) klanten op de juiste manier te bereiken. Of je nu wil zorgen voor een hogere klanttevredenheid, een betere marktpositie of meer omzet, wij ontwikkelen campagnes die jouw specifieke doelstellingen realiseren via verschillende vormen van online marketing.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis