Vandenborre kitchen rekruteert franchisenemers in Vlaanderen

De digitale hoofdpijn van een Franchise marketing team

Francorp Belgium krijgt heel vaak de vraag van Franchisegevers hoe ze de lokale marketing van hun franchisenemers meer in de hand kunnen houden. Dit artikel geeft verscheidene oplossingen alsook een aantal online tools die de franchisegevers veel tijd en geld kunnen besparen.

Franchise marketing teams weten reeds dat het runnen en beheren van campagnes voor een Franchise concept met meerdere locaties en/of winkels een tijdrovende klus is, aangezien elke winkel en locatie zijn eigen individuele behoeften en uitdagingen heeft.

Er zijn maar weinig mensen die deze uitdagingen beter begrijpen dan brand managers en marketing teams van franchisemerken. Deze moderne ninja's zijn niet alleen belast met het promoten van het merk en het aansturen van strategische promoties, ze moeten er ook voor zorgen dat alle marketing van de franchisenemers consistent is en voldoet aan hun merkregels.

Dit was een eenvoudige taak als we de tijd 20 jaar terugdraaien, maar met de voortdurende opkomst van sociale media en het internet is de inzet nog nooit zo hoog geweest, met één Facebook-post uit één enkele franchise die het potentieel heeft om een PR-nachtmerrie met onomkeerbare gevolgen in gang te zetten.

Laten we eerst eens kijken wat het werkelijk betekent om een franchisebedrijf te runnen, voordat we dieper in het domein van franchisemarketing duiken.

Ondernemers die kiezen voor franchising zijn kleine ondernemers die waarde en jobs in hun gemeenschap creëren. Net als elk ander bedrijf is hun belangrijkste doel het maken van winst, zodat ze hun personeel en de zeer belangrijke franchise royalties kunnen blijven betalen.

Als het gaat om online marketing, zijn veel franchisenemers gefrustreerd over de nationale campagnestrategie van het moedermerk, omdat het niet past bij hun onmiddellijke behoeften op maat. Dit betekent vaak dat ze de gevaarlijke weg van clandestiene of niet-goedgekeurde campagnes inslaan.

Dit is een enorm risico voor elk merk, omdat er geen controle is over de boodschap en de kwaliteit van de creativiteit, wat er vaak toe leidt dat de Corporate Identity van het merk (de huisstijl of branding spelregels) en de best practices niet worden gevolgd. Dit resulteert in campagnes die niet goed doordacht zijn en meestal ook een nachtmerrie zijn voor het marketing- en PR-team van het moedermerk.

Dus, is er een manier om de online marketing te controleren die de franchisenemers publiceren?

 

Clandestiene marketing

De eenvoudigste manier om dit probleem aan te pakken is om franchisenemers te verbieden zelf reclame te maken en ervoor te zorgen dat alle marketing via het marketingteam van het moedermerk of het in-house bureau verloopt. Hoewel dit afhankelijk is van de grootte van de groep en het aantal franchisenemers dat ze hebben, vinden de meeste franchisemarketingteams dit al snel overweldigend.

Dit kan leiden tot vertraagde campagnes, hogere kosten en uiteindelijk gefrustreerde franchisenemers. U kunt zich voorstellen hoe moeilijk het is om een gepassioneerde eigenaar van een klein bedrijf die zijn levensbesparingen op het spel heeft gezet, te vertellen dat hun vermogen om hun bedrijf op de markt te brengen en te laten groeien ernstig wordt belemmerd of volledig verboden. Het is juist om deze reden dat franchisenemers doen wat ik graag "clandestiene marketing" noem. Het is immers hun geld voor levensonderhoud....

Ik zou willen voorstellen dat een franchisemarketingteam gebruik maakt van instrumenten die het mogelijk maken om een beheerd proces op te zetten waarin franchisenemers kunnen adverteren door middel van een snelle en eenvoudige manier voor het marketingteam om advertenties te beoordelen en goed te keuren of af te wijzen. Met een beheerd goedkeuringsproces (bij voorkeur geautomatiseerd) is het veel gemakkelijker om het merk te beheren dan het is om het internet te controleren op "clandestiene" inhoud, die niet kan worden ingetrokken zodra deze gepubliceerd is.

Overweeg als alternatief voor het inzetten van een leger van "digitale politieagenten" die elk uur van de dag het internet screenen op zoek naar bedrieglijke inhoud en eindeloos inhoud moeten verwijderen een kleine investering in een geautomatiseerde oplossing waar franchisenemers nog steeds het gevoel hebben dat ze de controle hebben en hun boodschap snel en gemakkelijk kunnen publiceren, terwijl het eigenlijk het marketingteam is dat alle controle heeft van achter de schermen.

Ik heb een lijst samengesteld van mijn top 5 tools die kunnen helpen bij het controleren en reguleren van de marketing van franchisenemers en die zo weinig mogelijk spanning veroorzaken.

1. Creëer een consistente Facebook content terwijl je franchisenemers toch de mogelijkheid hebben om op hun eigen pagina te posten.

Facebook-locatiepagina's maken het mogelijk om als alternatief elke winkel toe te staan een Facebook-pagina te openen, elk met verschillende versies van uw logo als profielfoto, evenals onvolledige profielgegevens of zelfs oude of vroegere promoties als coverafbeelding. U als merkmanager kunt elke winkel als locatiepagina op de hoofdpagina van het merk FB instellen.

De pagina's kunnen allemaal gekoppeld worden aan de hoofdpagina en als u de profielafbeelding of de omslagafbeelding wijzigt, worden alle andere pagina's automatisch bijgewerkt. Hier zijn ook een aantal andere marketing voordelen aan verbonden, maar het belangrijkste voor mij was de mogelijkheid om ze allemaal vanuit één interface te beheren en alle oude pagina's die klanten in de war brengen op te ruimen.

2. Beheer sociale media-inhoud

Gain is uiterst eenvoudig te gebruiken en verbonden met alle populaire social media platforms zoals Facebook, Twitter, LinkedIn etc. Als gebruiker kunt u berichten of advertenties creëren en deze allemaal vanuit hetzelfde venster inplannen. Zodra deze berichten zijn gepland, kan het marketingteam de inhoud bekijken en goedkeuren voor publicatie of wijzigingen aanvragen binnen enkele seconden. Het beste van alle is dat er niets zal worden geplaatst zonder uw toestemming.

3. Gratis professioneel ogende inhoud in een sjabloon

Pablo is een oude favoriet van mij! Het levert kant- en klare maatsjablonen waarin een gebruiker gratis professionele stockfoto's kan gebruiken en snel tekst kan plakken. De functie die ik het leukst vind aan deze tool is de "insert logo" functie, die met één klik een banner of merkelement kan overlappen waardoor er consistente inhoudelijke ervaringen gecreëerd worden. Zodra u klaar bent, kunt u de afbeelding exporteren en posten om goedkeuring te krijgen. Eenvoudig toch?

4. Maak e-mail alerts voor wanneer uw merk online zoekresultaten oplevert

Talk Walker alerts is een handige tool en functioneert als uw persoonlijke internetdetective die voortdurend op het internet kruipt op zoek naar trefwoorden die uw onderneming definiëren. Ik gebruik graag de merknamen van mijn klanten en soms zelfs van mijn concurrenten om hun activiteiten in de gaten te houden. Eenmaal ingesteld ontvangt u dagelijks e-mails met links naar de inhoud in kwestie.

5. Vooraf goedgekeurde marketingideeën en targeting met machine learning optimalisatie

Lead Gener8or tool kan een op maat gemaakt doelpubliek per winkel definiëren en geografische gebieden afsluiten om kannibalisatie te voorkomen. Eenmaal voltooid kunnen franchisenemers vooraf goedgekeurde marketingcampagnes uitvoeren als en wanneer zij dat wensen op een van de geïntegreerde kanalen (SMS, e-mail, Facebook, Google en Youtube), zonder verdere betrokkenheid van het marketingteam.

Omdat het aangedreven is door big-data machine learning worden de campagnes automatisch geoptimaliseerd. Marketingteams kunnen alle campagnes in real time monitoren. Deze tool is echt een game changer voor franchise marketing teams en brand managers.

Als u deze tools correct implementeert in uw bedrijf, kan de digitale hoofdpijn van het marketingteam van uw franchise verdwijnen en kan u zich richten op waar u het beste in bent, resultaten leveren!

Dit artikel is een bijdrage van Francorp Belgium


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis