Van bandenspecialist naar onafhankelijk, allround garagebedrijf. Dat is de weg die Profile de laatste jaren heeft afgelegd. Waarbij er roerige tijden bij zaten, erkent Dirk Lambrechts die nu een jaar aan het roer staat van Profile International. “Met alle nieuwe technologie die er vanuit de auto-industrie op ons afkomt, moesten we op een gegeven moment beslissen of we onszelf opnieuw zouden willen uitvinden of moesten aanvaarden dat we op een museumschip zaten. Welnu, voor dat laatste hebben we zeker niet gekozen.”

De focus van Profile ligt nadrukkelijk op twee pijlers: de truckformule, sterk gericht op banden maar waar ook het servicecomponent steeds belangrijker wordt, en het autosegment. Bij die laatste draait het al langer niet meer alleen om banden, benadrukt Lambrechts. “Daarentegen gaat het steeds meer om de band met de berijder. Of misschien beter: de band met de klant aangezien de berijder steeds vaker geen eigenaar is van de auto.”
profile_tyrecenter_vestiging.png

Alle vestigingen e-ready

De franchiseformule is de laatste tijd ook strakker aangetrokken, vernieuwd en professioneler geworden; bemoeide Profile zich in eerste instantie alleen met de voorkant van de aangesloten bedrijven, nu is de bekommernis opgeschoven richting de werkplaats. Want de eisen anno 2020 op het gebied van onderhoud zijn fors, daar hoort een efficiënte werkplaats bij. De 23 aandeelhouders van de keten, allen zelf ook franchisenemers, stemden in met de koerswijziging.  Nu is Lambrechts het strategische plan aan het uitrollen.

Dat plan omhelst onder andere een goed ev-concept. En dan niet alleen wat laadpalen neerzetten bij de 230 vestigingen van Profile in de Benelux, wat overigens in deze maanden gebeurt in samenwerking met Blue Corner, de Belgische aanbieder van laadsystemen. Profile investeert ook in ev-equipment, -assortiment en -opleidingen. Met het totaalconcept worden de Profile-vestigingen e-ready gemaakt.

Lambrechts: “Kennis over de belangrijkste risicos bij het omgaan met hoog voltage maakt integraal deel uit van de basistraining en is voor alle Profile-medewerkers verplicht.  Alle onderhoudsmonteurs volgen de training tot EV Voldoende Opgeleid Persoon (VOP). Daarnaast is er in elke vestiging minimaal een monteur getraind tot specialist niveau Vakbekwaam Persoon (VP). Zodra de trainingen zijn voltooid en de uitrusting van de vestigingen op het gewenste niveau zijn gebracht, komt er een specifieke EV-branding. Dit wordt nog dit jaar verwacht bij de eerste groep vestigingen.”

ROB-afdelingen sluiten?

Volgens Lambrechts is er in de Benelux straks maar plek voor één onafhankelijk garageconcept. Afhankelijke concepten zijn er genoeg, zoals die van importeurs/automerken, bandenfabrikanten of onderdelenleveranciers. Die omzet is veilig, zolang er maar dozen worden geschoven, zoals Lambrechts het naar eigen zeggen wat oneerbiedig uitdrukt. “Wij als onafhankelijke partij kunnen daarentegen een volledig andere rol spelen naar onze klanten toe, vooral richting de leasemaatschappijen en fleetowners.
profile.png
Wat die rol is? Momenteel trekken we door het land met een vernieuwd abonnementsconcept waarbij het voor leasemaatschappijen en fleetowners niet meer noodzakelijk hoeft te zijn al die garagebedrijven waarmee ze werken in toom te moeten houden. Leasemaatschappijen steken enorm veel energie in het controleren van alle garagebonnen, feitelijk om te controleren of alles volgens afspraak is uitgevoerd. Welnu, garagisten in toom houden is onze corebusiness. Als wij nu eens, door middel van vaste onderhoudsabonnementen, inclusief banden, deze taak overnemen? Kortom, voor leasemaatschappijen en fleetowners zorgen wij ervoor dat hun autos blijven rijden!”

Lambrechts ziet dit concept wel degelijk slagen, deels omdat het onderhoud aan nieuwe autos de eerste vier, vijf jaar voorspelbaar is. De prijs van ieder boutje is bij wijze van spreken bekend, net als de kans daarop dat die zal breken. Lambrechts wil nog niet zover gaan dat leasemaatschappijen hun complete ROB-afdeling kunnen sluiten, maar een grote, onafhankelijke onderhoudspartij waarbij onderhoud tegen een vaste prijs kan worden afgenomen, zou hierin veel kunnen beteken. “Zon abonnementenstructuur past ook helemaal in deze tijd van flexibele mobiliteit. Bovendien verleg je niet alleen alle sores rondom ROB maar uiteindelijk ook het risico naar een partij die er echt verstand van heeft.”

Tesla aan de APK

Profile International telt zon 230 vestigingen in de Benelux, waarvan 65 in België en de rest in Nederland. Lambrechts wil op termijn zon 300 vestigingen. De abonnementenstructuur die het voor de zakelijke markt heeft ontwikkeld, wordt straks ook de particulier aangeboden.  Die gaan gelden voor de jongere gebruikte autos tot zon 7 jaar oud.

En Lambrechts verwacht straks ook nieuwe automerken te kunnen aansluiten die geen dealernetwerk hebben. Dat zijn dan vooral de nieuwe elektrische merken die momenteel de markten bestormen. Lambrechts: “Bedenk ook dat straks alle Teslas, eenmaal vier jaar oud, gewoon hun apk-keuring moeten ondergaan. Dat red je natuurlijk niet als merk met slechts een paar eigen vestigingen in het land. Die kunnen dus straks allemaal naar de Profile-vestiging bij hen in de buurt.”

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.