Flexi-jobs

Tijdens drukke periodes kunnen werkgevers naast vaste medewerkers en extras ook een beroep doen op flexi-jobbers. Flexi-jobs geven mensen die in de drie voorgaande kwartalen minstens 4/5 werken bij een andere werkgever de kans om onbeperkt bij te verdienen in horecazaken of in de detailhandel. Werkgevers moeten voor flexi-jobbers enkel een bijzondere RSZ-bijdrage van 25 procent betalen. Bij de werknemer wordt er zelfs helemaal niets ingehouden op het brutoloon. Het brutobedrag is met andere woorden gelijk aan het nettobedrag.

Overuren: bruto = netto

Sinds de wet van 15 januari 2018 mogen werknemers 360 vrijwillige netto-overuren per jaar presteren. De werkgever moet hiervoor eenvoudigweg een voorafgaand akkoord met de werknemer sluiten. Er is dus geen enkele toestemming van een interne of externe dienst vereist. De vrijwillige overuren zijn bovendien extra voordelig voor beide partijen. Ze zijn namelijk vrijgesteld van sociale bijdragen en bedrijfsvoorheffing. De werknemer verdient bijgevolg 100 procent van het door de werkgever betaalde loon op. Het brutoloon is dus gelijk aan het nettoloon.

RSZ-korting

Dankzij de RSZ-korting genieten bedrijven tot 49 werknemers van een korting van 500 euro per kwartaal en dat voor vijf vaste voltijdse medewerkers. De korting bedraagt 800 euro wanneer de medewerkers jonger zijn dan 26 jaar. Het is aangeraden om bij de loonberekening na te gaan of deze maatregel werd toegepast.

Eenvoudigere administratie

Manuele of papieren registers worden tot een minimum gebracht. Zo moeten belastingplichtigen geen dagboek van ontvangsten per bedrijfszetel meer bijhouden. Het dagboek wordt vervangen door het digitale dagelijks financieel rapport en dagelijks gebruikersrapport. Ook het extra verkoopdagboek vervalt hierdoor. Alle verkopen worden vanaf nu namelijk in de kassa geregistreerd. Van daaruit worden ze gecentraliseerd naar de btw-aangifte. Voor de btw-aangifte wordt gebruik gemaakt van de dagrapporten (zonder correcties). Alle horeca-activiteiten (dus ook de voorschotten) worden namelijk in de kassa opgenomen.

Meerwaarde voor uw onderneming

Naast het verplichte administratief luik, biedt de witte kassa ook heel wat extra mogelijkheden voor de bedrijfsvoering. Enerzijds kunt u via de kassa een doorgedreven stockbeheer voeren. U kunt dan het dagelijks verbruik van ingrediënten opvolgen en bijsturen waar mogelijk. Maar ook de verkoopgegevens worden dankzij de kassa zichtbaar. Wat zijn bijvoorbeeld de best verkopende producten en wat levert de beste marge op? Finaal zorgt een integratie met de boekhouding voor een snelle rapportering of btw-aangifte. Beslissen over dagelijkse problemen gebeurt zo met veel meer inzicht.

Hebt u vragen over de witte kassa of wilt u nog meer voordelen met ons bespreken? Neem dan contact op met de franchise experts van Vandelanotte.

Disclaimer

Bij onze adviezen baseren wij ons op de huidige wetgeving, interpretaties en rechtsleer. Dit verhindert niet dat de administratie deze kan betwisten of dat bestaande interpretaties kunnen wijzigen.

Bron : 5 voordelen van de witte kassa
Nieuws
vanbreda logo 2022.png
Wetswijziging arbeidsongevallen: ook ongevallen van uitzendkrachten opgenomen in de berekening van verzwaarde risico's Lees meer
logo vdl.png
De belastingdruk verlagen als eenmanszaak Lees meer
Heytens: een franchise gericht op op-maat-oplossingen en klanttevredenheid Lees meer
Nobi: Een Vernieuwend Franchiseconcept voor Persoonlijke Groei en Verse Voeding Lees meer
Kevin, succesvol ondernemer met hypotheek.winkel Lees meer
Artion : Expert van de week Lees meer

5 Goede redenen om lid te worden

Word Lid

Ruimste aanbod

Persoonlijke matching

Direct contact

Gratis advies

Franchise Academy

The choice is yours Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.