Kvik - April

De consument blijft zich aankleden tegen een betere prijs

Elk jaar zijn de uitgaven voor kleding en schoenen gedaald. De vele korting en felle prijsconcurrentie in de mode-industrie zijn sinds 2006 minder bestedingen aan kleding in het grootste deel van Europa.

Importprijzen stijgen, verkoopprijzen dalen

In België is het al vijf jaar op rij dat de uitgaven voor kleding en schoenen afnemen. Terwijl in 2012 een gemiddeld gezin 1,750 euro kocht om te kleden, bereikte dit volgens de FOD Economie in 2016 slechts 1.472 euro. Eurostat noteert dezelfde neerwaartse trend in niet minder dan 21 van de 28 landen van de wereld. `EU, en dit sinds 2006, kan lezen in de krant Gazet van Antwerpen.

Deze cijfers staan ​​niet gelijk aan een daling van het aantal aankopen, maar geven eerder aan dat aankopen goedkoper zijn geworden, aldus Christine Mattheeuws van de Belgische vereniging van onafhankelijke SNI. Ook in Nederland daalt de prijs van kleding: een kledingstuk dat in 2002 gemiddeld 107 euro kostte, kostte in 2015 slechts 98 euro, volgens de berekeningen van het Nederlandse Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). ).

Opvallend is dat de gemiddelde invoerprijs sinds 2008 verder is gestegen, aldus het CBS. Grondstofprijzen zijn gestegen - met name de prijs van katoen is sterk gestegen - en door hogere milieu- en looneisen is de importprijs enorm gestegen, terwijl de verkoopprijzen voor consumenten zijn gedaald. Dit betekent extra druk op de marges, veroorzaakt door de komst van hoog aangeschreven discounters (denk aan H & M en Primark ) en door de vele promotionele acties die overal worden aangetroffen.

"Wie betaalt vandaag nog steeds de volle prijs? "

 "Vandaag kun je bijna elke maand kortingen vinden. Als het niet in winkels is, is het online. Wie betaalt vandaag nog steeds de volle prijs voor een nieuwe trui of een paar schoenen? Je moet wel behoorlijk gek zijn, "zegt Christine Mattheeuws, die de dominante mentaliteit uitlegt. Continue promotionele acties verminderen grotendeels het succes van traditionele verkoopperioden. In België, waar de winterverkopen officieel begonnen vorige week, zijn de verwachtingen van handelaren meestal pessimistisch. Een op de drie modewinkels vreest een lagere verkoopperiode dan vorig jaar, volgens United Mode.

Slechts 19% van de door de SNI ondervraagde kleding- en schoenenwinkels verwacht dat de omzet zal stijgen ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde omzetstijging behaald tijdens de verkoopperiode vorig jaar bedroeg slechts 1%. "Na een nogal sombere herfst genereerde het eerste weekeinde van de verkoop een omzetstijging van 3% ten opzichte van het eerste weekend van de verkoop van vorig jaar. Een zegen, maar het is zeker niet genoeg, "zegt Mattheeuws.

Bron: Retaildetail


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis