Wat zijn algemene voorwaarden?
De term doet het al vermoeden: het gaat om een “algemeen” standaardcontract. Meer bepaald tussen de onderneming en haar klant. Of je nu producten verkoopt of diensten verleent, in je algemene voorwaarden kan je jouw klanten informeren over de spelregels die bij hun bestelling gelden. Zo voorkom je misverstanden en vermijd je kleine en grote problemen. Denk maar aan wanbetaling, aansprakelijkheid, beëindigingsvoorwaarden, (retour)kosten en véél meer.
“Is dat verplicht?”
Wie verkoopt aan consumenten, is wettelijk verplicht om een reeks informatie mee te geven. En als je bestellingen via een webshop ontvangt, gelden er bijkomende informatieplichten vóór, tijdens en na de bestelling. De handigste manier om hieraan te voldoen, is via jouw algemene voorwaarden.
Ook wanneer de klant geen particulier is, zijn algemene voorwaarden een absolute must. Tenzij jij natuurlijk die éne onderneming bent waar het contact met de klant altijd vlekkeloos zal verlopen. Want naar duidelijke afspraken kunnen verwijzen betekent tijd en kosten besparen wanneer het eens mis loopt.
Professionele algemene voorwaarden kunnen je bovendien méér helpen verkopen, want klanten maken sneller de ‘klik' als ze met een betrouwbaar ogende onderneming te maken hebben. Of misschien zijn jouw voorwaarden nét iets aantrekkelijker dan die van jouw concurrent?
Kan ik ze zelf schrijven?
Dat kan, en sommigen laten zich zelfs inspireren door internet of concurrenten. Maar… zonder juridisch maatwerk riskeer je toch belangrijke dingen te vergeten! Een ervaren jurist kan voor jou dubbelchecken of jouw voorwaarden optimaal afgestemd zijn op jouw precieze sector en werkwijze. Dankzij een juridische check-up weet je ook zeker dat jouw voorwaarden werkelijk afdwingbaar zijn en nog steeds in orde zijn met de huidige wetsbepalingen.
Tip! Kopieer niet zomaar gratis modellen van internet of van concurrenten!
Wanneer moet ik ze tonen?
Je verwijst de klant het best zo vroeg en zo toegankelijk mogelijk naar jouw algemene voorwaarden. Zet ze dus niet alleen op de achterkant van jouw facturen met een verwijzing op de voorzijde, maar neem ze ook op in jouw offertes en bestelbonnen. Ook een duidelijke vermelding op jouw website is een aanrader, en zelfs onmisbaar als je een webshop hebt. Vlak voor de klant bestelt, laat je hem of haar best nog eens ondertekenen of aanvinken dat de voorwaarden gelezen en goedgekeurd zijn.
Je ziet, algemene voorwaarden zijn strikt gezien niet verplicht. Maar in de praktijk zijn er weinig goede redenen om ze niet te hebben. Het is dé leidraad bij uitstek om jouw bestellingen te omkaderen, om te voldoen aan wettelijke informatieplichten en om je onderneming te beschermen tegen misverstanden en schadeclaims.
Bron : Securex
Reageren