Belisol - April/Mei/Juni

3 trends die de toekomst van franchise gaan bepalen

Technologische ontwikkelingen
Nog niet iedere franchisenemer is om: zeker in de meer traditionele branches wordt er nog veel met contant geld en analoge systemen gewerkt. Experts verwachten echter dat digitale betaalsystemen gecombineerd met het verzamelen van klantdata de toekomst voor franchisers vormen. Hoe eerder je met data verzamelen begint, hoe sneller je er later de vruchten van kunt plukken. Analoog werkende franchisenemers kunnen dus maar beter snel omschakelen.

Shop-in-shops
Er is relatief meer fysieke winkelruimte beschikbaar dan tien jaar geleden. Dat biedt mogelijkheden voor zogenaamde shop-in-shop-concepten. Denk bijvoorbeeld aan de Rituals in Inno.

Shop-in-shop werkt vooral voor concepten die elkaar versterken. Er kunnen ook risico’s aan verbonden zijn daar je uw franchise merk verbind aan een ander merk. Het is eveneens moeilijker om de sterke klant beleving over te brengen, daar het meer product gericht is.

ABN Amro heeft recent onderzocht wat de succesfactoren zijn voor een succesvolle shop-in-shop samenwerking:

  • Locatie (je kunt een shop-in-shop openen op een locatie om te ‘verkennen’ of je doelgroep hier komt.)
  • Goede partner (passen je producten of diensten bij de winkel waar je in huis gaat? Maar ook de uitstraling en cultuur?)
  • Afspraken (het allerbelangrijkst: kun je goede zakelijke afspraken maken? ABN adviseert om zo laagdrempelig mogelijk te beginnen.)

Meerdere vestigingen
Tot slot komen er steeds meer franchiseondernemers die meerdere vestigingen in eigen beheer managen. Logisch want door het schaalvoordeel kun je je onderneming efficiënter runnen. Daarbij is het in competitieve regio’s wel van belang dat je de mogelijkheid hebt om te groeien.


Reageren


250 formules

Matchen

Passende selectie

Persoonlijk

Direct contact

Gratis