Meer nieuws

Promoties nemen toe, maar missen effect


Promoties nemen toe, maar missen effect

Het aantal prijspromoties op FMCG-producten in België blijft stijgen, hoewel de return ervan lager ligt dan in onze buurlanden. “Promotie-acties opdrijven leidt niet noodzakelijk tot groei,” aldus onderzoeksbureau Nielsen.

Het afgelopen jaar werden in België 3,5% meer promoties op FMCG-producten georganiseerd dan een jaar eerder. De verhoging van deze kortingsacties heeft echter niet tot hogere volumes geleid. Zo blijkt uit een recent rapport van Nielsen dat de volumes in het afgelopen kwartaal (Q3/2016) zelfs met 0,8% achteruit gingen. Het rendement van prijspromoties ligt in België dan ook gevoelig lager dan in onze buurlanden. Amper 30% van de Belgische promo’s  voegt waarde toe, terwijl in Duitsland en Nederland meer dan de helft rendabel is.

Bovendien, zegt Nielsen, worden er steeds meer agressieve promo’s georganiseerd op de Belgische markt. In 2015 werden 82% van de promotionele volumes verkocht aan kortingen tot 20%, die de prijsinflatie van de afgelopen 10 jaar (19,9% volgens de gezondheidsindex 2005-2015) ongedaan maken. Deze stevige kortingen worden ondertussen echter als normaal ervaren door de consument, terwijl ze geen extra volumes genereren.

De Belg is een promo- en prijsgevoelige klant. 58% van de Belgen zegt geobsedeerd te zijn door promoties, terwijl 51% zegt prijsgevoelig te zijn. 41% zegt dan ook actief op zoek te gaan naar producten in afslag. Het aanhoudende succes van hard discount en de opmars van low end retailers als Action zijn hier ook niet vreemd aan.

Wil dit zeggen dat retailers dan maar nog meer op prijs en promoties moeten inzetten om hun klanten te overtuigen? Toch niet, meent Nielsen. Bron : www.gondola.be

Wilt u ook uw logo op onze website en online rekruteren? Klik hier!